lördag, januari 28, 2012

#prataomdet - boken

Twitterflödet #prataomdet fick stor uppmärksamhet, både i Sverige och utomlands. En del hånande kommentarer hördes (speciellt av Assange-fans), men #prataomdets största förtjänst är givetvis att man faktiskt började prata om det.

Nu har ett utvalt antal tweets samlats i bokform, utgivet av Kalla Kulor förlag. Det är en rätt så väl utvald blandning, skriva av män och kvinnor, av offer och förövare, av hetero- och homosexuella personer, om händelser i fasta relationer och i one night stands.

Stundtals chockerande läsning, och viktig. Och det är bra att några av #prataomdet-tweetsen kommer ut i bokform.

Samtidigt tror jag att det här en bok som alla borde läsa, eftersom det kan hjälpa oss att prata om det, så att gråzonen förintas.

För mig är det en främmande värld som uppenbaras. Jag som efter tjugo år fortfarande är tillsammans med min första kärlek, och ja, vi kan prata om det. Och för att vara riktigt personlig; sex har blivit bättre och bättre med åren, tack vare att vi har lärt känna varandra och varandras behov. Och vi kan prata om det bättre nu än för tjugo år sedan.

Jag har svårt att sätta mig in i den gråzonvärld som beskrivs, jag har ingen erfarenhet om vare sig onenightstands eller att vara i en relation där ens vilja inte hörsammans. Eller tvärtom. Jag har heller ingen erfarenhet av vad för mycket alkohol kan innebära när det handlar om sex och nära relationer. För en gemensam sak som en majoritet av #prataomdet-tweets har är att övergreppen sker under inflytande av för mycket alkohol, oavsett om det sker i en tillfällig relation eller med en permanent partner.

Vad som upprör mig är alla dessa män och kvinnor som inte säger ifrån, som inte ser var gränserna går, som tillåter att andra gör vad de vill med en, som inte klarar av att tolka tydliga signaler om nej, och mycket ursäktas med att att man var full.

Man kan ha vilka åsikter som helst om Assange-fallet, men det är ju inte det #prataomdet handlar om.
Kanske kommer vi att få veta mer om vad som hände mellan honom och de två kvinnorna. Kanske inte. Själv tror jag att han är en person som var van vid att ha sex med sina "groupies" och sex på hans villkor. Där skiljer han sig inte så mycket mot andra kändisar, rockstjärnor, sportstjärnor etc som beter sig  på samma sätt.

Men det är bra att man börjar #prataomdet.
-------------------------------------------------------------
Andra recensioner:
SvD

Adlibris
Bokus
Bokus e-bok

1 kommentar:

  1. Hej Monica,

    Vad roligt att du har läst och recenserat boken #prataomdet!

    Varma hälsningar
    Annika Beijbom
    (Medredaktör för boken #prataomdet tillsammans med Gustav Almestad.)

    SvaraRadera