torsdag, november 24, 2011

Den felande länken av Stefan TEGENFALK

Det är svårt att recensera Den felande länken utan att lämna spoilers för de tidigare böckerna i Tegenfalks trilogi. Och jag hatar spoilers! Därför undviker jag handlingen. Det går bra att få teasers via länkarna.

Slutsatsen är alltså att Vredens tid, Nirvanaprojektet och Den felande länken bör läsas i ordning. Och inte med för mycket tid emellan. Alla romanerna innehåller nämligen så mycket detaljer och så många trådar som senare knyts samman att man råkar ut för måste-plocka-fram-förra-boken-syndromet om man har glömt för mycket.

Tegenfalks trilogi är en spännande och annorlunda deckartrilogi som förtjänar mycket mer uppmärksamhet än den har fått. Den har helt ignorerats av dagspressens recensenter.
Trilogin innehåller precis den där rätta kombinationen intressanta karaktärer, annorlunda intrig och en uns övernaturlighet som många läsare gillar. Och humor, inte att förglömma.

Det är späckade deckare, något som gör att jag känner att jag kanske borde läsa om, därför att jag missade för mycket, eftersom jag helt enkelt läste för fort (en dålig egenskap jag har, jag vill enkelt veta hur det går, snabbt...). Det är inget dåligt betyg, snarare tvärtom. Det är sällan jag läser om deckare. Har nog bara hänt med Stieg Larsson, Michael Connelly och Dennis Lehane.

Och SVT har köpt filmrättigheterna till Tegenfalks triologi. Det är bara att gratulera Stefan och Massolit förlag! Hoppas det blir film eller TV-serie!

Adlibris
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar