torsdag, juni 20, 2013

Polis av Jo Nesbø

Det är svårt att skriva recensioner om böcker av författare som är ens favoriter, det är något jag skrivit om förut. Jo Nesbø är inget undantag och faktum är att jag har gillat så gott som alla hans böcker, förutom möjligen de två första. Han är förmodligen med rätta Nordens deckarkung. Ändå har jag tyckt ett tag att just Harry Hole kanske är lite utsliten (jag älskar Harry Hole, missförstå mig inte).

Men det får jag nog äta upp. Förra Harry Hole slutade ju med en hemsk cliffhanger, och det känns lite förment att dela ut en spoiler för Polis redan här. Men eftersom Polis annonseras bland nätbokhandlarna som Harry Hole 10, så kan ju var och en räkna ut vad som hände med Harry efter förra boken tog slut. Inte dog han inte... (fast det hade jag aldrig trott heller!)

Det hindrar inte Nesbø att hålla läsaren på halstret ett bra tag innan man får klarhet...

Kort om handlingen.
Oslo skakas av ett antal brutala polismord. Polisen står nästan utan några som helst spår och frågan är; vågar de också söka inom egna led?

Polis är en halsbrytande kriminalroman. (Och nej, jag listade inte ut vem the bad guy var...)
Många väldigt snäva vändningar. Som så ofta med Nesbø kan man  inte snabbläsa (för att få veta hur det går) eftersom man då med stor sannolikhet missar små detaljer som inte visar sig vara små, utan viktiga för fortsättningen. Jag läste ett avsnitt på slutet åtskilliga gånger (vis av tidigare misstag) innan jag vågade läsa vidare. För att ta ett exempel.
Att han dessutom tar till George RR Martin-"knep" (dödar älsklingar, rent bokstavligt) kan jag förlåta honom, även om det sitter långt inne.

Jo Nesbö foto Peter Knutson
Nesbø är också en mästare på att använda olika perspektiv och snabbt byta mellan dem, likaså använder han cliffhangers skickligt. Det blir varken klichéartat eller fånigt i en mästares hand.
Och personskildringarna? Starka, men det är klart  att det hjälper om man läst de flesta Harry Hole-böcker. Jag skulle inte börja med Polis, även om den i princip skulle kunna läsas fristående. För att få grepp om alla inom Harry Holes värld behöver man nog börja lite längre tillbaka i tiden.
Om du som läsare inte känner till hela serien skulle jag råda att börja med Rödhake (en av ytterst få deckare jag faktiskt lipade till när jag läste).

Jag måste sammanfatta på något vis.
Jag tycker Polis är en av Jo Nesbøs allra bästa.
Punkt. Slut på sammanfattningen.



Adlibris
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar