tisdag, juli 16, 2013

Tillbaka till henne av Sara LÖVESTAM

Jag har dragit mig för att recensera Tillbaka till henne för jag har inte vetat hur jag ska formulera mig. Jag hyser en stor beundran för Sara Lövestams förmåga att hantera språket så att det blir vackert och flyter på lätt samtidigt. Och att hon lyckas få till en stilskillnad när hon skildrar tidigt nittonhundratal och nutid.
Då känns som att jag också måste formulera mig väl för att göra boken rättvisa.

Dessutom är det också svårt att sammanfatta romanen. Det är så många trådar som knyts samman, men centralt står Signe, småskolelärarinna runt 1910, och Hanna, en något desillusionerad ung kvinna som jobbar på arbetsförmedlingen.
Centralt står också ett par föremål, bland annat ett par skor, en brosch och en linjal, som Hanna får i sin ägo, och som till slut leder henne tillbaka till Signe, lärarinnan, som dras med i rösträttskampen för kvinnor.

Signe blir förälskad i en kvinna, som sviker henne och gifter sig med Signes vän Anders. Läsaren får följa Signes kamp för kärleken och för rätten att få rösta. Berättelsen spänner sig över  flera år och det enda man kan räkna ut på förhand, man vet det ju, är att kvinnor till slut för rösträtt 1921. Ett tag är jag rädd för att Signes kärlekssorg är så djup att hon inte ska orka. Men hon kämpar vidare och det är den förbjudna kärleken för Anna, och senare för ytterligare en kvinna, som driver hela berättelsen. Som läsare får man följa både Signe och hur Hanna, i nutid, med hjälp av en antikhandlare och några andra udda men intressanta typer, luskar vidare i Signes öden och äventyr.
Hanna växer också genom berättelsens gång.

Copyright Piratförlaget
foto: Peter Knutson
Det är svårt att sammanfatta, som sagt, men Sara Lövestam är skicklig på att väva samman en berättelse, och jag njuter varje gång jag läser hennes romaner. Dessutom är de flesta av hennes karaktärer udda, för att anspela till Lövestams debutroman. (Snart kommer en ny roman, Hjärta av Jazz!).
Signes förhållanden till de kvinnor hon förälskar sig i är ömsint och vackert skildrat. Och gripande!
Man blir också upprörd över motståndet som fanns mot kvinnlig rösträtt, och man ställer sig helt oförstående till hur folk tänkte då. Många tycktes tro att om kvinnor skulle rösta fanns risken att de skulle vara mindre kvinnliga, eller något sådant. Det är intressant att Sara Lövestam skildrar den här kampen med lesbiska kärleksförhållanden som tema. De måste ha varit enormt svårt att vid den här tiden kämpa för kvinnlig rösträtt, och höra dessa knasiga argument, och samtidigt leva i ett (hemligt) lesbiskt förhållande. Lövestam skildrar alltihop med skicklig författarhand.

Det här är verkligen en läsvärd roman, spännande, gripande och viktig!

-------------------------------------

Adlibris (Pocket)
Bokus   (Pocket)

1 kommentar:

  1. Var gärna med i min tävling som du hittar här om du gillar deckare: http://www.lexielaser.org/2013/07/vinn-cuckoos-calling.html

    SvaraRadera