fredag, augusti 09, 2013

Sommarläsning - Rudberg och Strandberg/Bergmark-Elfgren

Jo, jag pressar ner en del böcker den här semestern också. Inte pressar, låter så negativt, det har varit positiva läsupplevelser hittills.

De två första böckerna var båda uppföljare och båda var en bättre läsupplevelse än nummer ett i serien.

Denise Rudbergs Två gånger är en vana kändes mycket mer "mogen" än dess föregångare. Kanske speciellt eftersom huvudtemat; hustrumisshandel, alltid känns aktuellt. Och eftersom vi vanliga dödliga gillar att läsa om när det ljuva livet i de rikare kretsarna inte är så ljuvt så är det här en perfekt berättelse. För det som Rudberg är så bra på; skildra överklassen, och som hon gjorde så bra i tex Väninnan, kommer till sin rätt i Två gånger är en vana. Men det är mer ett relationsdrama än en deckare. Inte mycket action eller våld, om man säger så (förutom kvinnomisshandeln förstås). Jag antar att elegant crime är ett väl valt namn, även om jag känner mig tveksam till alla dessa nya subgenrebeteckningar inom kriminallitteraturen.

Läsvärt i hängmattan!

Något annat som är synnerligen läsvärt i hängmattan (även om jag inte får tillträde till den, mina söner slåss om den) är Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Eld känns som ett stort lyft jämfört med Cirkeln. Men jag gjorde misstaget att läsa Cirkeln alldeles efter The Hunger Games, vilket är orättvist (det är svårt att tävla med Susan Collins).

Jag gillar Eld (kunde inte lägga ifrån mig) på grund av spänningen och skildrandet av de unga tonårshäxorna i Engelsfors. De är verkligen vilsna tonåringar, allihop, och alla har sina egna speciella problem. De kommer från olika samhällsklasser och olika sorters familjer.
Dessutom tycker jag att författarna lyckats lägga in en del "egna" komponenter i denna ungdomsfantasy. Det känns alltid fräscht med fantasyförfattare som hittar en egen stil och en "egen värld".

Ser fram emot Nyckeln, tredje delen i denna serie. Kommer till hösten om jag fattat det rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar