måndag, februari 11, 2013

Cirkeln av Mats STRANDBERG & Sara BERGMARK ELFGREN

Jag läste Cirkeln under jullovet, men "glömde" blogga om den. Anledningen är att jag direkt efteråt läste Hungerspelen-trilogin för första gången. Jag ska inte säga att Cirkeln bleknade i jämförelse, det är inte sant, men jag blev så tagen av Hungerspelen att jag bestämde mig för att vänta med Cirkeln.

Tills nu, tycker jag har lite distans.

För jag gillar verkligen Cirkeln. Jag gillar miljön, personerna, storyn. Den liknar inte något annat jag har läst.

Jag är inne i en ungdomsbokfas nu, efter att inte ha läst något på tjugo år (undantaget Harry Potter).

Det är kul att vuxnas fascination för ungdomsböcker, och speciellt sk YA (YoungAdult)/ Unga Vuxna/Crossover, eller vad man nu vill kalla det, uppmärksammas. Det diskuteras lite i Lundströms Bokradio.

Själv brukar jag skylla på att jag aldrig har blivit vuxen. Ungefär som Astrid Lindgren aldrig slutade leka och klättra i träd. Jag längtar INTE tillbaka till min ungdomstid, absolut inte, men jag längtar tillbaka till de där totalabsorberande lässtunderna, när allt runtomkring försvann och bara boken och dess värld fanns där (minns tex Sagan om Ringen och sommarradioföljetången Tordyvlen flyger i skymningen).

Cirkeln känner man igen sig i karaktärerna (jag tror alla kan hitta någon man känner igen sig i) och det är främst det som gör den så bra.


Mats Strandberg
Fotograf: Magnus Liam Karlsson

Sara Bergmark Elfgren 
Fotograf: Magnus Liam Karlsson





















-------------------------------------------------------------

Adlibris
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar