fredag, maj 21, 2010

The Mission Song av John LE CARRÉ

Faktum är att jag aldrig har läst något av spionromanens mästare. Jag försökte med The Constant Gardener (tycker mycket om filmen!), men gick bet och vet inte varför.

The Mission Song (Den gode tolken) tog däremot tag direkt. En Afrikaroman, denna också, även om den egentligen inte utspelar sig i Afrika. Jag var fast från första sidan till sista.

När tolken Salvo, frukten av en förbindelse mellan en irländsk katolsk missionär och en vacker kongolesiska, expert på en rad udda centralafrikanska språk, får ett uppdrag av underrättelsetjänsten, ser han det först inte som något annat är ett vanligt tolkuppdrag. Han ska tolka på en hemlig konferens mellan olika kongolesiska "krigsherrar". Målet är att få dem att försonas och arbeta för att införa demokrati i Kivuprovinsen i östra Kongo-Kinshasa, en sedan länge svårt krigshärjat område.
Men Salvo inser snart att målet egentligen är något annat, och syftet är att få kontroll över de värdefulla mineraltillgångar, bla coltan. Demokrati är inte intressant, eftersom det inte förväntas främja utvinningen av mineralerna.

Vad som sedan händer ska jag inte i detalj berätta, men att Salvos samvete trycker på kan jag väl avslöja.

Sammanfattningsvis är det den subtila spänningen, som stegras långsamt, som jag minns mest. Och en slags underfundig humor, mitt i allt eländet. När Salvos far torteras av kongoleser, eftersom de tror att han egentligen är svart så de försöker piska av honom det vita skinnet, så är inte det främsta han tänker på att han ska överleva, utan att han aldrig har fått vara tillsammans med en kvinna. Så när han överlever, då kan man räkna ut vad det är han först och främst vill. Och Salvo är resultatet.
Salvo är överhuvudtaget en intressant sammansatt karaktär.Sexuellt ganska oerfaren gifter han sig med en
stjärnjournalist, men äktenskapet är bara på ytan lyckligt. Så när han under ett tolkuppdrag på ett sjukhus träffar en vacker kongolesisk sjuksköterska, är det kärlek vid första ögonkastet. Kvinnan inspirerar honom sedan att ta de steg han tar.

Minnesvärt citat: "There is people out there only God can love", säger Salvos far till sin oerfarne son.

Överhuvudtaget en riktig klassisk spänningsroman med flera nya grepp, och klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar