tisdag, september 18, 2012

Jag kommer INTE att läsa Femtio nyanser av honom

Varför?

För att det är en dåligt skriven sexistisk bok? Nej, knappast, snarare skulle jag vilja läsa den därför att jag vill bilda mig en egen uppfattning. Har inget emot erotiska skildringar i böcker.

Inte heller är det för att den är en översatt bok från engelska (numera läser jag helst på originalspråk).

Nej, jag bojkottar den.
Anledningen är att den inte finns att låna som e-bok på svenska bibliotek. 
Den amerikanska agenten, som tydligt har noll kunskap om svensk bibliotekskultur, har sett till att Norstedts inte får göra Femtio nyanser av honom av EL James tillgänglig för utlåning som e-bok på svenska bibliotek. Eller rättare sagt, de krävde avtal som Norstedts inte kunde leva upp till.
"I Norstedts avtal med agenturen ILA, som företräder EL James, ingår inte rätten att sälja e-boken till bibliotek. Förläggaren Henrik Lindvall, som köpte in rättigheterna, säger att han inte ville utmana agenten i den delen. 
– När man försöker komma överens och det drar ut på tiden vill man inte ställa till det. 
Inga nya översatta Norstedts-titlar finns att låna på bibliotek, av samma anledning". (Hela artikeln finns att läsa i Svensk Bokhandel, men den är låst för ickeprenumeranter).

Jag tycker det är skandal att utländska agentur kan ställa sådana krav att en kategori läsare utestängs. 
Det är ju därför vi har bibliotek, för att alla ska kunna läsa, även om man inte har råd att köpa boken. Och tekniken går framåt, fler och fler läser digitalt (även om det inte är så många som i USA). Dessutom är e-bokslåning suveränt för utlandsbosatta, genom detta har man tillgång till svenska böcker på ett sätt man inte hade förr.

Jag tycker det är helt okej att förlag i Sverige har en "karenstid" på kanske tre månader, men att böcker inte ges ut alls... Nej.
Jag tycker att svenska förlag både stå på sig såpass att de inte skriver sådana här avtal eller de borde utminstone få till ett avtal där e-boken är tillgänglig på bibliotek efter några månader eller eller halvår.

Adlibris
Adlibris ebok
Bokus
Bokus/Dito



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar