tisdag, juni 04, 2013

Besvärjelser och beskydd av Maria FRIEDNER

Jag stötte på Maria Friedner för några år sedan på NaNoWriMos lokala svenska forum (NaNoWriMo är ett amerikanskt skriv-din-roman-på-en månad-koncept, under november varje år sitter tusentals skribenter världen över och försöker få ned 1667 ord per dag på en roman...kortfattat) och jag tycker det är extra roligt att Besvärjelser och Beskydd har NaNoWriMo-ursprung, Maria skrev den första version under en NaNo-månad för några år sedan. Alltså; en NaNo-roman som blivit utgiven!

Det var ett tag sedan jag läste Besvärjelser och beskydd, och glömde recensera, pga omständigheter som resor och besvärlig förkylning. Det är aldrig bra att vänta med en recension, man glömmer detaljerna. Men jag ska försöka.

Jag hade sanslöst kul när jag läste. I Mix förlags presentation står det "en blandning mellan Marian Keyes och Liftarens guide till galaxen. Den senare har jag inte läst, men jag kan ändå ana vad som menas.
Maria Friedner
foto:Minna Jonsson
Huvudpersonen Cecilia lever ett till synes bekymmersfritt "chicklit-aktigt" liv. Hon är omsvärmad och hennes fria tid ägnas åt karlar, sex, och mycket alkohol. Hon har svårt att binda sig och svårt att bli "riktigt" kär. På många sätt är hon en antihjälte, kanske inte direkt en karaktär man tycker om. Jag tycker det är ganska befriande. Dessutom brukar antihjältar vara män, det är kul att det är en kvinna.

Livet i sus och dus får sig en törn när hennes mormor, den enda hon egentligen älskar, försvinner. Och snart därefter får hon reda på att mormor var (är?) en fe. En fe komplett med trollspö (och där slutar likheterna med Harry Potter...). Dessutom är världen befolkad med många väsen hon endast trodde fanns i sagorna. Vättar, feér, till och med sexiga demoner...
Mormor är kidnappad, visar det sig, och Cecilia måste få tag i ett barn, som ska offras till vättarna, så att mormor blir fri. Ja, ni ser, Cecilias bekymmerslösa liv är över.

Även om berättelsen har ett driv och är spännande, så är det humorn och dråpligheterna jag ska minnas. Samt att typiskt nordiska sagoväsen får vara med i en svensk roman (jag är inte så bevandrad i svensk fantasy, det finns kanske fler exempel på detta, rätta mig om jag har fel...).
Jag ser ganska fler romaner om Cecilias öden och äventyr.

Adlibris
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar