fredag, augusti 03, 2012

Utrensning av Sofie OKSANEN

Jag fortsätter min Nordenrunda inför bokmässan och Finland är på tur. Sofie Oksanens Utrensing kunde jag tyvärr inte hitta på svenska som ebok. Däremot på engelska, så det är den jag här läst, The Purge. Stor miss av Bonniers tycker jag.

Jag hade väldigt höga förväntningar, efter alla recensioner jag läst, och kanske var det därför som jag tyckte att Utresning inte riktigt höjde sig över mängden. Kanske kommer jag att ändra mig när berättelsen sjunkit in. För det är en skickligt hopvävd berättelse som växlar mellan scener i kommunistiska Sovjet-Estland och Estland i början av 1990-talet, när förändringen tagit sin början.

Alla sitter fångna på något sätt; Aliide i kommunismens terror på 40- och 50-talet och Zara i mer moderna människohandlares klor.
Foto: Toni Hörkönen/
Salomonsson Agency
Boken börjar med att Zara har flytt och att den gamla gumman Aliide hittar henne utanför sitt lilla torp. Att Zara har kommit till Aliide har givetvis en orsak.

Det är en väldigt mörk bok och en spännande thriller. Den största behållningen tycker jag är att man får en god inblick i hur det var i forna Sovjet, med angiveri och liknande, och även med kapitalismens baksida, där oanade unga kvinnor lockas till väst med löfte om jobb, men handlar i påtvingad prostitution och människohandel.
Det finns nästan ingen karaktär i berättelsen som man verkligen tycker om. Zara kanske, hon är ju ett offer. Eller den stackars Hans. Utan att avslöja för mycket.

Och visst är det läsvärt.

------------

Adlibris
Bokus






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar