lördag, augusti 11, 2012

Norstedt ber om ursäkt till bloggrecensent

Efter att en författare uttryckt sig otrevligt efter att bokbloggaren Malin Johansson sågat hans bok (som han skrivit ihop med Stefan Lövgren) så har Norstedt bett om ursäkt.

Så långt är allt bra, men författaren själv är inte riktigt villig att ursäkta sig. I stället skyller han på sitt italienska tänkande (där han har bott i många år). Jag vet inget om italienskt tänkande och har ingen aning om ifall det är normalt i Italien att en sågad författaren (rättelse; det är boken man ev. sågar, inte författaren, men jag är inte säker på att författaren i det här fallet vet det) säger att recensenten behöver mer kuk. Om han säger det till sina polare må vara hänt (det händer säkert i Sverige också...), men detta skrevs i kommentarerna på den aktuella bloggrecensionen (och på bloggarens facebooks-sida).
Dessutom säger "författaren" att han inte skrivit ett enda ord (eftersom han inte är bra på att skriva), utan skyller på Stefan Lövgren. I så fall fattar jag inte varför han reagerar som han gör. Han har ju ändå inte skrivit texten. (Och varför gick han med på att ge ut boken om han inte var nöjd med den?)

En sak vet jag i alla fall. Jag kommer inte att läsa boken.

Om all negativ reklam får boken att sälja bättre vet jag inte. Men det är bra att Norstedt tar avstånd. Det vore kanske bra om de gav sina "författare" en lektion i nätetikett också. Speciellt om deras författare bor i ett land där nätetiketten kanske ser annorlunda ut än i Sverige.

1 kommentar:

  1. Hur kan man bara bete sig som han gjorde? Inte nog med att han bar sig väldigt illa åt mot bloggaren, han kan sen inte be om ursäkt heller!
    Jag kommer inte heller att läsa skräpet, läste lite i bloggarens recension av boken och det räckte för att jag skulle känna att det INTE är en bok som någonsin kommer hem till mig.

    SvaraRadera