måndag, april 10, 2017

En Enda Risk av Simona AHRNSTEDT

Är du som jag, en person som ibland behöver verklighetsflykt?
Antagligen är du det, annars skulle det inte finnas någon marknad för alla feel-good romaner/filmer. Eller deckare/rysare/horror för den delen, för den som gillar det.

Vissa dagar är behovet av verklighetsflykt större än andra dagar.
Som just nu, av förklarliga skäl. Först sörja några dagar även om man inte drabbats själv, sedan ta sig i kragen, "livet går vidare", vet ni, eller... ägna sig åt verklighetsflykt...

Häromveckan investerade jag i en ljudbok. Jag brukar inte göra det så ofta. Tycker det är för dyrt. Bor inte i Sverige så jag kan inte använda svenska Storytel...

Men jag ville så gärna läsa Simona Ahrnstedts senaste och kom fram till att en tia inte var så dyrt för en ljudbok ( tia, i € alltså!), Den inbundna varianten kostade nästan dubbelt så mycket.

foto: Anna-Lena Ahlström
Så jag köpte En Enda Risk, med Julia Dufvenius som uppläsare. Vilken upplevelse! Julia Dufvenius extremt duktig på att läsa Simonas romanceberättelser med mycket erotik. Sensuellt utan att bli pinsamt. (Jag blev så imponerad att jag efter att ha lyssnat på En Enda Risk köpte de två föregående; En Enda Natt och En Enda Hemlighet, som ljudböcker också, trots att jag redan hade dem i den inbundna romanutgåvan och redan hade läst dem). Ultimata verklighetsflykter i kvadrat!

Jag gillade föregångarna, men den tredje i denna En Enda-trilogi, var lite annorlunda (och jag uppskattade verkligen det), huvudpersonerna var lite mer "vanliga människor", även om de rörde sig lite i överklassens periferi. Romance måste inte handla om rik överklass, Östermalmsmiljöer, mycket pengar och flärd, dyra middagar, inte ens snygga kläder dominerar i den här romanen. Erotiken saknas dock inte, och inte heller väl utmejslade karaktärer med mycket dolt i bagaget. Så det är fortfarande en riktigt bra Simona Ahrnstedt-roman.

Jag tycker allra bäst om En Enda Natt, med sedan kommer En Enda Risk, och En Enda Hemlighet ligger inte långt efter. Och jag vägrar tro att detta bara är böcker för kvinnor! Och har du nolltolerans för sexscener (det har inte jag men det hör inte hit!), så går det faktiskt att skumma förbi dem, böckerna innehåller så mycket drama att de skulle stå på egna ben utan sexscener (men de skulle bli rätt så mycket tråkigare...)

Alla tre rekommenderas varmt för alla som behöver verklighetsflykt just nu. Mer om Simona och hennes alster här. Simona, jag älskar dig och dina böcker!

Saxat från Forum om En Enda Risk:

En enda risk är den efterlängtade tredje delen i romancedrottningen Simona Ahrnstedts bästsäljande samtidsserie. En bladvändare fylld av kärlek, sex och spänning. Om två människor som är varandras motpoler men förs samman av ödet i ett vintrigt Norrbotten.
Ambra Vinter är journalist på Sveriges största kvällstidning. Knivskarp, kaxig och idealistisk. Dagarna före jul skickas hon ut på ett jobb som ingen annan vill ha. Till kylan, snön och det eviga mörkret i Kiruna. En stad som väcker upp plågsamma minnen från hennes förflutna.
Tom Lexington är före detta elitsoldat. Efter att ha överlevt en helikopterkrasch och fångenskap har han isolerat sig i skogen i Norrbotten. Traumatiserad och sviken har han bara ett mål: att vinna tillbaka kvinnan han förlorat till en annan. 
Slumpen för två sårade personer i varandras väg. Medan Ambra arbetar med att slutföra sitt uppdrag och Tom försöker finna en mening med tillvaron, uppstår en oväntad attraktion. Mot bakgrund av polarnätter och norrsken ställs frågan på sin spets: kan man älska någon som man inte litar på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar