torsdag, januari 07, 2010

Läckberg på TV och i bokform

Någon som såg Läckbergfilmerna på SVT i helgen? En hel del enligt tittarsiffrorna?
Vad tyckte ni?
Jag vet, det är alltid svårt att göra film av böcker. Speciellt så intrigfyllda som Camilla Läckbergs.

Det är ett tag sedan jag läste Olycksfågeln, så jag minns inte alla detaljer, men att den där dokussåpaidéen byttes ut i TV-filmen till någon slags "ungdomar-på-glid-ska-renovera-båt" funkade enligt min mening dåligt. Varför?
Jo, det var inte riktigt trovärdigt. Fast det är kanske jag som socionom som reagerar. Man plockar inte ut några ungdomar ur en sluten anstalt och sätter med en ensam psykolog för att renovera en båt. Det borde ha varit rätt så många fler anställda vårdare och psykologer inblandade.
Det rimmade lika illa som i förra tabben med Predikanten. Där satte de en lila prästskjorta (som bara biskopar har) på en frikyrkopastor. Research, hörrni, skulle inte skada...

Men dessa tabbar är knappast Läckbergs fel. Hon fortsätter att skriva intrigfyllda, drivna berättelser. Under helgen plöjde jag igenom Tyskungen och Sjöjungfrun. Jag retar mig på en del saker, många adverb och klyschor, alltför många. Och det är otroligt pratigt. Böckerna skulle vinna på om en del dialog omvandlades till berättande.
Kommer man över detta, ignorerar det helt enkelt, så är hennes böcker god underhållningslitteratur, även om de inte lämnar något bestående minne (jag har svårt att hålla isär vad som händer i vilken bok, men det är ju inte så ovanligt i långa kriminalserier). Jag gillar Tyskungen bäst hittills, eftersom den gräver djupare i karaktären Erika (och hennes mamma). Det behövs för att berättelserna ska lyfta.

Ibland har jag funderat på varför Läckbergs romaner har blivit så populära. Egentligen är de väl lite mer chicklit i krimformat? Många tycker antagligen om att läsa om det där vardagliga, förhållandet mellan Patrik och Erika, barn, graviditeter och giftermål etc.
Camilla Läckberg sticker inte under stol med att hon skriver underhållningslitteratur. Därför måste de också läsas på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar