torsdag, april 08, 2010

A Good Man in Africa av William BOYD

Jag fortsätter mitt upptäckande av brittiske författaren William Boyd, och ytterligare en Afrikaroman.
A Good Man in Africa får väl räknas till de moderna brittiska romanklassikerna. Dessutom filmad med Sean Connery i huvudrollen som den omutlige dr Murray, men filmversionen har jag inte sett.

Romanen A Good Man in Africa är väl vad engelsmännen skulle säga en fullkomligt hilarious roman. Jag hade mycket roligt när jag läste.
En annorlunda läsupplevelse än Brazzaville Beach, som jag också tyckte om, men jag kan inte säga att jag skrattade högt när jag läste den.

Berättartekniskt är den också bra. Boyd börjar mitt i handlingen, för att sedan ge en tillbakablick. Där får man en förklaring till varför huvudpersonen Morgan Leafy, en ung och ganska obetydlig diplomat i ett fiktivt afrikanskt land, snärjt in sig i mutor från den lokale afrikanske ledaren.

Leafy är en ganska patetisk person, som varken kan hålla sin karriär eller sina sexuella behov i styr. Han lägger sig hela tiden med fel kvinnor, låter sig hunsas av sin chef och råkar ut för de mest bisarra situationer.
Som att få i uppdrag att få bort ett lik, som ingen vill befatta sig med. Den döda har nämligen träffats av blixten och ingen i lokalbefolkningen vill ens ta i liket, eftersom de tror att de också kommer att träffas av blixten...
Ja, ni hör.

Romanen är full av roliga karaktärer (ta till exempel poeten från Yorkshire, som sitter i en taxi i åtta timmar, när det egentligen tar 20 min att åka från stationen, totalt blåst på alla sina pengar alltså).

Jag känner också igen Afrika på ett sätt där andra kanske inte hänger med, pga av att jag har bott några år där. Men den är inte mindre läsvärd för det. Med eller utan Afrikaerfarenhet.

Rekommenderas!

Min Boydläsning fortsätter. Jag inhandlade nämligen två nya romaner under mitt besök i London nyligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar