fredag, september 27, 2013

Bokmässan 2013 dag 2 del 2

Lite kort kommentar om dag två.

Det var lite upp och ned i dag. Jag var trött, mest i hjärnan, så mycket intryck...

Efter mötet med syriska journalisten, och ett seminarium med Martin och Johan (journalisterna som satt fast i fängelse i Etiopien) var  jag ganska low. Allt elände i världen... Men också hopp, förstås.
Jag satte mig i en fåtölj på ett lugnt ställe (existerar faktiskt på mässan i alla fall på fredag) och läste och drack kaffe.
Sedan gick jag på seminariet Arvet efter Maria Lang och det var faktiskt en upplyftande. Carina Burman, Denise Rudberg, Ann-Marie Skarp och samtalsledaren Maria Neij berättade om deras respektive Maria Lang-läsupplevelser.
För mig har Maria Lang länge varit ett oskrivet kapitel. Aldrig läst något, kanske mest för att hennes böcker inte varit tillgängliga. Men hon har fått en renässans på grund av de nya filmerna med Tuva Novotny och Linus Wahlgren. Jag som inte har läst böckerna har faktiskt tyckt riktigt bra om filmerna. Mysdeckare och nostalgi! En Maria Lang-finsmakare har antagligen annan uppfattning.
Extra kul var att förläggaren Ann-Marie Skarp hade lite gammal skvaller från Norstedtstiden att berätta. Maria Lang eller Dagmar Lange, som hon hette, var en ganska "krävande" person. Och lite tragisk. Väldigt ensam.


Sedan gick jag till Damm förlags monter och Simona Ahrnstedts och Susanne Bolls Bok och Bubbel. Damms mest glamorösa författare pratade om sina böcker och förlaget bjöd på bubbel! Uppskattat!


Simona tog ett kort av mig drickandes bubbel (!) som jag tänker stjäla och publicera här om hon bloggar om det...


Babel spelade in på bokmässan, som vanligt. Det var kul att se hur en TV-inspelning går till. Och Jessica Gedin såg ut som vanligt; väldigt smal och väldigt mycket hår. Camilla Läckberg såg också ut som vanligt; väldigt smal och tjusig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar