söndag, december 30, 2012

2012:s bästa

Jag har läst en hel del bra i år. Men några sticker ut.


  • Till Offer åt Molok av Åsa Larsson
    Hennes bästa hittills?
    Åsa Larsson väver ihop en modern historia (med Rebecka Martinsson givetvis) med en historisk, en fascinerande sådan från tiden då Kiruna var något av Sveriges Klondyke. För en sörlänning är det exotiskt och spännande. Hon faller alltså inte i deckarfällan; var och varannan deckarförfattare ska ju berätta två parallella historier nuförtiden, med varierande resultat. En bra författare och en god berättare kan hantera både klichéer och stereotyper och det blir bra ändå.
  • Innan Floden Tar Oss av Helena Thorfinn
    En roman inom subgenren bist litt (term myntad av Babel), dvs en som handlar om postkolonialism och problemen med internationellt bistånd till fattiga länder.
    Som fd "expat" känner jag igen mig och tycker Helena Thorfinn skildrar kulturkrockar, biståndets baksidor och korruption, fattigas förhållanden och människors kamp att överleva på en bra sätt.
  • Liberty av Jakob Ejersbo
    Hör också till bist litt- litteraturen. Danske Ejersbo avled innan boken hamnade i bokhandeln. En ordentlig tegelsten, längden var ett hinder för mig emellanåt, men den har verkligen växt i efterhand. (Men jag tror att den kanske hade vunnit på att ha blivit uppdelad i två delar).
    Jag tänker fortfarande på den emellanåt och skulle kunna tänka mig att läsa om den, för att ta in allt.
    En mustig berättelse ur två tonåringarnas synvinkel, danske Christian, medföljande barn till en man som är biståndsarbetare i Tanzania, och tanzaniske Marcus, som blir vänner. Men deras vänskap ställs på hårda prov på grund av deras olikheter, främst att Christian är rik och alltid kan lägga benen på ryggen och åka hem till Danmark, och Marcus som är fattig och inte kan ändra på sitt liv så speciellt mycket, hur han än sliter.
  • Betvingade av Simona Ahrnstedt
    Simona har gjort det igen. Skapat en romance som får en att sträckläsa, samtidigt som hon lyckas skapa en intrig som är ganska olik debutromanens. Förutom att allt kretsar runt samma slott.
  • Torka aldrig tårar utan handskar Del 1 Kärleken av Jonas Gardell.
    Vi är många som har läst och gråtit. Eller sett TV-serien och gråtit. Eller lyssnat på Jonas på bokmässan och gråtit i kapp, tillsammans med Jonas.
    Tidigt åttiotal. Gayrörelsen ligger lite i sin linda. Det är fortfarande svårt att "komma ut ur garderoben", för att använda en ganska sliten kliché. Men de som vågar frigöra sig drabbas snart av något skrämmande. Sjukdomen. Kallas bögpesten. Eller Guds straff.
    AIDS.
    Jonas Gardell berättar som bara han kan, som om Gud har satt honom på jorden bara för att berätta just den här berättelsen.
    Del 2 kommer i februari.
    Jag tvekar inte att säga att detta var den bok som berörde mig mest år 2012.
  • Dandy av Jan Guillou
    Jag gillade Brobyggarna, men förvånas ändå över att Guillou lyckas vända blad rätt så radikalt och skildra relationen mellan två homosexuella män i England i början av 1900-talet på ett trovärdigt, och läsvärt, sätt.
  • The Casual Vacancy av JK Rowlings
    Rowlings bevisar att hon kan skriva annat än barn och ungdomsböcker, även om det är ungdomsskildringarna i denna roman, som handlar mycket om klassfrågor och sociala problem i dagens England, som fastnar mest. 
Jag ser fram emot läsåret 2013


---------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar