måndag, oktober 22, 2012

Augustprisnomineringarna

Jaha, säger jag (precis som Annika Koldenius) nomineringarna till årets Augustpris har tillkännagivits. Och jag konstaterar att jag inte läst en enda av de skönlitterära eller fackböckerna (en hastig koll bland bokbloggarkollegor visar att jag inte är den enda). Det betyder inte att jag inte tycker de är intressanta.

Låt mig ta dem en i sänder. Vill jag läsa eller inte?

Skönlitterärt

En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru, Norstedts.
Ja, definitivt. Berättelsen om pappan som kom från Uganda, där han var stridspilot, låter väldigt intressant (tillbringade ett halvår i Uganda som ganska ung, så det landet ligger mig varmt om hjärtat).

Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson, Norstedts.
Borde ha läst för länge sedan (är socionom). Men det har inte blivit av och jag vet inte... Får Svinalängorna-känsla. Så mycket elände. Men kanske en viktig bok.

Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling, Natur & Kultur.
Mja. Kanske.

Springa med åror av Cilla Naumann, Albert Bonniers Förlag.
Har aldrig hört talas om. Inte direkt intresserad.

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg, Albert Bonniers Förlag.
Jo, vill nog egentligen läsa. Någon gång.

Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg, Albert Bonniers Förlag.
Att läsa dramatik är tyvärr inte min grej.


Fackbok:

 Det enda könet. Varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin av Katrine Kielos, Albert Bonniers Förlag.
Nej, hjälp. Inte alls min grej.

Ur regnskogens skugga. Daniel Rolander och resan till Surinam av James Dobreff, Arne Jönsson, Helene Schmitz, Bokförlaget Max Ström.
Surinam var en holländsk koloni ända till 1980 och det finns många invandrare från Surinam i Holland, så den borde jag nog läsa.

 ”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg, Norstedts.
Visst är Raoul Wallenberg fascinerande. Läser kanske.

Den amerikanska högern. Republikanernas revolution och USA:s framtid av Martin Gelin, Natur & Kultur.
Står ganska högt uppe på vill läsa-listan. Ämnet tycker jag definitivt intressant och jag tror Magnus Utvik rekommenderade denna bok i Gomorron Sverige för ett tag sedan. Säkert läsvärd. Speciellt eftersom det är stor risk att Romney vinner valet om inte Obama skärper sig i slutspurten.

Jag är Zlatan Ibrahimovic. Min historia av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz, Albert Bonniers Förlag.
Enda boken jag faktiskt har. Som ebok. I holländsk översättning. Köpte till fotbollstokige sonen, som annars inte läser böcker. Men den här läste han. Självklart. Själv föredrar jag att läsa på originalspråk, om det är möjligt, alltså får jag väl ta och låna den via Elib någon gång.

Sanningens vägar. Anne Charlotte Lefflers liv och dikt av Monica Lauritzen, Albert Bonniers Förlag.
Var på väg att gå på ett seminarium på bokmässan om Leffler. Men krockade med något annat. Boken verkar intressant.

Foto: Sören Andersson, hämtad fr Augustprisets hemsida.
----------------------------------------
Eftersom jag inte läser barn- och ungdomslitteratur i någon större utsträckning tar jag inte med de nomineringarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar