måndag, oktober 08, 2012

Underbara Clara-vintagepimp och hemmafix av Clara Lidström

Jag blev glad när jag upptäckte att vi som bloggambassadörer på Bokmässan hade fått var sitt rec ex av Underbara Clara-vintagepimp och hemmafix av Clara Lidström. Annars hade jag nog köpt den själv. Mest för att jag är en hängiven läsare av UnderbaraClara-bloggen. Inte så mycket för att jag är en stor fan av hemmafix och pusselböcker.

Bäst är bokens utformning och alla fina foton (Claras egna!). Texten i sig själv är okej, men har man följt bloggen längre är det lite upprepning (även om en del "husmoderstips" tål att upprepas, man får allt samlat på ett ställe).
Men jag gillar också återanvändartanken. Det är alldeles för mycket slit och släng i dagens samhälle och Clara står för en viktig motrörelse.
Jag minns när någon frågade hur hon och maken "hade råd att skaffa barn" så unga och hon skrev ett långt inlägg hur de rent praktiskt hade gjort (mycket begagnat givetvis). Intressant!
I boken finns också exempel på hur man inreder en gästtoalett för endast 5000 kr. Jag gillar och blir inspirerad.

Sedan kan jag tycka att Clara egentligen är en ganska dålig representant för den nya "hemmafrutrenden", så som media ibland utmålar henne (med visst förakt, tex från feministhåll). Clara är inte alls någon "hemmafru" (en som inte har egen inkomst utan "lever på sin man"), hon lever ju på sitt bloggande, pysslande i TV och deltagande i diverse radioprogram. Och nu bokskapande. Och det har inte skett över en natt, hon har säkert kämpat för att "göra sig ett namn".
Dessutom kan det vara lite vanskligt att jämföra Claras boende (billigt gammalt hus i Västerbottens inland), med medelsvenssons. De flesta bor närmare stora städer och har höga boendekostnader. Ett liv som Claras (frilansande) är svårt att rent ekonomiskt få att gå runt om du inte bor billigt. Om du inte är väldigt framgångsrik.
Det är klart att kvinnor i allmänhet som gillar att hålla på med det Clara håller på med inte kan leva på det.

Men det är ju inget som säger att man inte kan låta sig inspireras.
Jag blir inspirerad i alla fall!

Bokus
Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar