tisdag, oktober 02, 2012

Bokmässans andra dag


Fredagen började jag med att ströva lite på golvet, innan stormen, och sedan gick på en kortseminarium med Malin Persson Giolito. Kul att få träffas efter att ha mötts ett par gånger på nätet. Dessutom berättade Malin med inlevelse om hur det var att researcha inför nya boken. Och inte vilken research som helst, hon ville in på Norrtäljeanstalten för att se hur det var att vara livstidsdömd. Och det var en rätt så omskakande upplevelse.
Hon fick mig rejält intresserad av nya boken, måste bara läsa tvåan först...

Fortsatte med nästa seminarium Arabisk vår även för kristna och kvinnor? Det handlade mest om Egypten. Med en kunnig panel, bla Cecilia Uddén, Sveriges Radios Mellanöstern korrespondent, och Muhammad Fazlhashemi, idehistoriker.
En komplex frågeställning, det är inte lätt att vara kristen i Mellanöstern, och kanske ännu svårare att vara kvinna (den koptiska gemenskapen i Egypten är också ganska patriarkalisk  jag fick lära mig att kvinnlig omskärelse förekommer både hos muslimer och kristna). Att kvinnor kämpar för frigörelse är inget nytt, men det har kommit fram i ljuset igen pga arabiska våren.
Fazlhashemi menar att vi inte kan bli av med politisk islam, men det är när de konservativa och salafisterna (de som "sponsras" av Saudiarabien) tar över som vi ska oroa oss. Att muslimska brödraskapet vann presidentvalet är inte så konstigt, det jobbar med gräsrötterna, med de allra fattigaste (och de är många!), medan demonstranterna på Tahrirtorget var en slags avantgarde inom proteströrelsen; unga och välutbildade. Och rika.
Mycket kan sägas om detta seminarium, det borde kanske få ett eget inlägg. Intressant var det i alla fall.

På eftermiddagen hade vi bloggambassadörer mingel med förlag. Väldigt trevligt. Träffade flera enskilda författare men också respresentanter från bla Bonnierförlagen och Forma.

Sofie Sarenbrandt

Unni Drougge och Varg Gyllander mfl

Thomas Eriksson och Birgitta

Hans Olov Öberg, Kalla Kulor och Åsa Månsson, Isabergs förlag

Varg igen och Lars Rambe
Jag smet en liten stund, jag ville så gärna se Christin Ljungqvist, författare till Kaninhjärta, samtala med Ada Wester och Amanda Hellberg. Fick reda på att Christin tror på spöken, men inte Amanda, men hon skriver om det ändå.
Christin Ljungqvist, Ada Wester och Amanda
Hellberg på Ung scen

Lite senare smet jag in på Piratförlagets mingel och fick bland annat träffa Sara Lövestam, vars böcker jag gillar mycket.

Sara Lövestam

På kvällen var alla bloggambassadörer inbjudna på Forma Books middag, mycket generöst! Trevligt sällskap och jättegod mat.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar