torsdag, februari 09, 2012

Nordiska författare- läslista

Eftersom Norden är tema på Bokmässan i år skulle jag vilja läsa in mig lite.
Jag kastade ut en efterlysning för ett tag sedan och fick en del lästips. Nu har jag börjat sätta ihop en lista (en annan bra finns hos Lyrans Noblesser):

Gunnhild Öyehaug - Vänta blinka
Sofia Oksanen - Utresning
Ida Jessen - Det första jag tänker på
Erlend Loe -  Doppler
Hanne Östravik - Tiden det tar
Karl-Ove Knausgård - Min kamp (hur många delar finns det?)
Per Pettersson - Jag förbannar tidens flod
Arnaldur Indridason -  Kvinna i grönt
Något av Arto Paasalinna

Karl Ove får vänta
Sedan började jag att leta efter ovanstående romaner som eböcker. Tror ni att jag fann några? Icke!
Inte ens vår gode Knausgård.
Däremot kunde jag hitta Indridason och Oksanen utgivna som ebok på engelska, och det är klart, det är ju annars en utväg. Och Erlend Loes Doppler finns som ljudbok på Elib, så den går att låna som strömmande ljudbok.

Men som utlandssvensk kan/vill jag inte köpa vanliga böcker och jag lär inte hinna låna på biblioteket under sommarvistelsen i Sverige och läsa allt jag vill då.
Känns lite snopet. Jag var så taggad. Och kände min plikt som bloggambassadör att vara lite påläst. Men ebokrevolutionen har inte kommit så långt som jag trodde.

1 kommentar:

  1. Ska du äsa Paasilinna så välj med omsorg, det finns en del som kanske inte skulle blivit skrivet tycker jag. Jag rekomenderar "Harens År", en av hans bättre!

    SvaraRadera