fredag, februari 10, 2012

Tordyveln flyger i skymningen av Maria GRIPE

Barnradioteaterns Tordyveln Flyger i Skymningen är en av mina starkaste barndomsminnen. Minns hur jag låg i sängen med radion på morgon efter morgon, ivrig att höra hur det skulle gå. Så spännande det var!

Inte förrän ganska nyligen gick det upp för mig att radioteaterföreställningen kom till före boken, alltså Maria Gripe skrev boken med teaterföreställningen som grund. Så egentligen är det väl Kaj Pollaks verk också, litegrann.
Jag har faktiskt aldrig läst boken.

Inte sedan barndomen har jag lyckats höra Tordyveln igen, men till slut gavs den ut som CD, vilken dock tyvärr är slutsåld. Kanske är det dags för Sveriges Radio att släppa till lite och ge ut Tordyveln som MP3.

Och jag måste säga att den håller än.
Fast jag retar mig på ett par saker. Historien utspelar sig i Småland och många biroller spelas av smålänningar (eller sådana som försöker låta som smålänningar, Hans Alfredsson till exempel, som den lite virrige prästen). Men inte barnen. Det låter väldigt konstigt med småländska barn som talar med tydlig stockholmsdialekt (de kan tex inte säga ä. Väder blir veder...). Men annars är det inget fel på deras skådespelartalanger.

Lite besviken blir jag faktiskt på gåtans lösning. Utan att avslöja för den som inte har läst/hört, men det fattas fortfarande något på slutet. Det känns som att det skulle kunna komma en fortsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar