lördag, februari 04, 2012

På svensk mark i alla fall

Jag är på svensk mark i alla fall. Hemma i stugan framför öppna spisen.
Resan från Holland i går var något äventyrlig.
Runt lunchtid började det snöa i Holland. Rejält. Som alltid faller då landet platt. Jag läste på internet att tågen hade problem och att man skulle räkna med förseningar så jag bestämde mig för att åka en timme tidigare. Men maken var inte hemma så jag fick ta lokalbussen. Som inte kom. Till slut kom en annan buss och i slutändan var jag inte mer än 20 min tidigare på stationen. Där tågen knappt gick eller inte alls. Men jag hade tur och ett tåg till Haag kom precis när jag satte foten på perrongen. Knökfullt, som göteborgarna säger, men jag kom med.
I Haag sattes vi av vid en perrong som var för kort (det stod flera tåg före), så halva tåget fick först gå framåt i vagnen för att kunna gå ut på perrongen. Sedan fick vi gå kilometer (kändes det som) för att komma in på stationen.
Tåget till Schiphol gick som tur var (om det är något tåg i hela Holland som går så är det tåget till flygplatsen), fullt det också, men jag var på Schiphol i tid. Checkade in och tog en matbit.

Dags för boarding 20.30, men då visade det sig att en av flygets steward inte hade dykt upp. Så vi fick vänta tills han hade trotsat vädrets makter och anlänt. Han fick en applåd av passagerarna (varav de flesta var passagerare som skulle ha flugit 15.15, men det flyget blev inställt...) när han dök upp vid gaten.
Två timmar försenade lyfte vi och jag var inte hemma i stugan förrän 02.30. Puu! Och kallt var det i Sverige.

Enda fördelen med att vänta så länge var att jag hann läsa en rejäl bit av Jo Nesbös Gengångare. Recension kommer ganska snart.

1 kommentar:

  1. Ja det var en lång resa. Det ska bli trevligt att träffas ikväll. Snart sätter jag mig på bussen mot Göteborg.

    SvaraRadera