fredag, september 28, 2012

Bokmässans första dag

Kom hem lite sent (inte SÅ sent) och beslutade mig för att ta en senare buss för att få sova längre. Vad händer då, jo jag vaknar kl 06.00. Vad gör man då? Bloggar förstås. Över torsdagen på bokmässan.

Efter att ha laddat länge som bokmässans bloggambassadör var det nästan ett antiklimax när man kom på torsdagsmorgonen, visste inte var jag skulle börja.
Men jag började med Åsa Larsson på Se människan och hon är alltid sevärd. Mycket rolig. Hon hävdar att folk har behov av mörka berättelser och alltid har haft det. Förr läste man Gamla Testamentet, nu, i en sekulariserad tid, har andra berättelser fått samma roll. Som deckaren.
Caroline Engvall i samtal med
Erika Palmdahl
Fortsatte på samma scen med härliga Caroline Engvall, med temat Det handlar om barn. Caroline brinner verkligen för utsatta barn, speciellt unga som använder sex (främst skadligt, våldsamt sex) som självskadebeteende.

Vidare till Vi Läsers monter där förläggar/författarduon Ann-Marie Skarp och Jan Guillou intervjuades. Hur tacklar man en sådan situation; man är ett par och samtidigt författare och förläggare. Skarp och Guillou berättade att det gick ganska bra (det lät som om de tacklade det ganska professionellt). Främst för att Guillou är bra på att ta kritik. Vi fick också reda på att "Jan är lugn som en filbunke" och väldigt snäll, medan Ann-Marie har lite kortare stubin (enligt henne själv) och blir snabbt arg.

Jag var också på ett seminarium om Sociala medier och bokens framtid, men det var ett litet bottennapp, tråkigt, helt enkelt.

Sedan minglade jag hela eftermiddagen och kvällen...
Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar