tisdag, september 18, 2012

Mitt bokmässeprogram: Del 4

SÖNDAGEN

Sista bokmässedagen. Den fjärde. Jag antar att man är dödstrött vid det här laget.


Svensk litteratur till världenAnne Marie Bjerg, Janny Middelbeek-Ortgiesen, Hedwig Binder
Kerstin Ekman med Hedwig Binder, Anne Marie Bjerg och Janny Ortgiesen som översatt Grand final i skojarbranschen. 
Monterprogram, Ingår i entrébiljetten.
11:00 - 11:20
C03:02

Hemmafru eller makthavare?Clara Lidström, Karin Adelsköld
Bloggande kvinnor som pysslar i sina hem. Är det en tillbakagång till ett kvinnligt 1950-talsideal vid spisen? Eller är det något annat som driver? En ung generation kvinnor som fått hundratusentals hängivna läsare har blivit en ny maktfaktor i medielandskapet. Möt en av Sveriges mest lästa bloggare Clara Lidström (Underbara Clara) i ett samtal om drivkrafter med Karin Adelsköld, bloggare, komiker och journalist. 
Seminarium, Ingår i entrébiljetten.
11:00 - 11:45
K1

Jag önskar jag kunde klona mig. Som utlandsbosatt är första ämnet vansinnigt intressant (svensk litteratur är STOR i Holland, tex) och dessutom träffade jag Janny Middelbeek-Ortgiesen på förra bokmässan, sedan dess har vi hållit lite twitterkontakt. Hon är översättare och har bland annat översatt Henning Mankell och Kerstin Ekman till holländska.

Och Underbara Clara har jag följt sedan jag började blogga 2007. Vill gärna se henne också. Puuu...
Vet inte vad jag ska välja.
--------------------------------------------------------------------------

Hinder är till för att övervinnasJonas Helgesson, Camilla Westerdahl, Kattis Ahlström, Christina Hansson
Redan som tioåring bestämde sig Jonas Helgesson, född med en svår cp-skada, för att inte bli en av Hjälpmedelscentralens stammisar. Men väldigt få trodde väl att han skulle bli stå-upp- are, föreläsare och författare, nu aktuell med sin tredje bok Etiketter sätter man på julklappar – inte på människor. 1997 förändrade en bilolycka allt för den då 29-åriga Camilla Westerdahl. Efter flera operationer och drygt ett år i koma vaknade hon mot alla odds upp, utan vare sig minne, tal eller rörelseförmåga. Hennes debutbok Skrivet i vatten – berättelsen om mitt liv är en stark, livsbejakande berättelse om att aldrig ge upp. Författarna talar om att kämpa mot sina svårigheter och se
utmaningen i varenda orealistisk dröm. Medverkar gör också sjukgymnasten Christina Hansson. Moderator: Kattis Ahlström, journalist. 
Seminarium, Ingår i entrébiljetten.
12:00 - 12:45
H1

Jonas Helgesson var min grannpojk i sju år. Och jag har inte sett honom sedan han var pojk. Nu är han vuxen och framgångsrik föreläsare och författare. Det ska bli riktigt spännande att se honom igen.
---------------------------------------------------------------------------------

Resten av dagen, fram tills dess jag måste ta mig till Landvetter, kommer jag att strosa runt på mässgolvet och kanske sitta och blogga en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar