tisdag, september 25, 2012

Jag älskar Tintin!

Bara lite snabbt så här på morgonkvisten (jag har fruktansvärd resfeber inför bokmässan och dessutom rejäl huvudvärk).

Jag älskade Tintin som barn och gör det fortfarande. Att bibliotek förbjuder Tintin för att serierna "speglar en nidbild", är så absurt att jag hickar till (ska vi förbjuda Pippi också, Astrid Lindgren skrev ju att Pippis pappa var negerkung?). Det är en sådan pinsam politisk korrekthet att man inte vet var man ska vända sig.

Jag har i alla fall inte blivit rasist. Snarare gav Tintin mig intresse för omvärlden. Hans resor och äventyr över hela världen gav mig reslust och i viss mån äventyrslust, och framför allt lärde de mig att älska den spännande berättelsen.
Jag kan hålla med om att de tidigare Tintin var mindre PK än de senare (Hergé hade bättre researchteam senare, vad jag vet). De tidigare Tintin är inte heller speciellt bra, tycker jag.
Jag är övertygad om att barn först tar in äventyret, sedan, när de blir äldre förstår de sammanhangen (tex under vilken tidsperiod Tintin skrevs, studera tex böckerna som skrevs under andra världskriget). Som med många barnböcker får de en annan mening när man blir vuxen. Man läser ju tex Astrid Lindgren eller JK Rowlings Harry Potter på ett annat sätt som vuxen än som barn.

Att svenskar har dålig kunskap om Afrika och Mellanöstern (för det har de, jag vet, jag har bott i båda) är knappast Tintins fel. Snarare tvärtom.


Expressen
GP
DN
SvD
SR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar