onsdag, september 12, 2012

Holländska bokmässan Manuscripta

Jag glömde berätta att jag var på holländska "bokmässan" Manuscripta häromhelgen. De kallar det inte riktigt en "book fair", men det är egentligen vad det är. "Festligt öppnande av det nya bokåret".
Det är nästan bara holländska författare som deltar, och jag vet noll om dem, så därför reste jag till Amsterdam. Men jag hade inte så mycket tid, men söp ändå in atmosfären lite. Konceptet liknar Göteborg, men är mindre och i en annan miljö. Inte i stora mässhallar utan i gamla fabrikslokaler, Westergasfabriek, omgjorda till ett slags kulturcentrum. Rätt så häftigt, faktiskt. Man satt och lyssnade på seminarier i lokaler som tidigare varit maskinhallar eller gasklockor.

Bild. Westergasfabriek.nl

Gamla gasklockan, när där inte
är utställning, bild från
Westergasfabriek.nl

Kolla nog, flera svenska författare,
de är populära i Holland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar