lördag, september 08, 2012

Mitt bokmässeprogram: Del 1

Många bokbloggare som ska på bokmässan har skrivit utförligt om vilka seminarier och andra programpunkter de vill gå på, och jag tänkte; jag ska inte vara sämre. Tänkte berätta lite vad jag vill hitta på under dagarna (jag brukar sitta mer på seminarier än springa runt på mässgolvet).

TORSDAGEN:

Vilka problem ska det svenska biståndet lösa? - FrukostseminariumMagnus Walan, Helena Thorfinn, Stefan de Wylder
Biståndet debatteras intensivt. En del hävdar att resultaten lyser med sin frånvaro ? andra vidhåller att biståndet gör nytta. Men vad är ett resultat? Och vilken roll kan och bör biståndet spela i framtiden? Vi bjuder
på frukost!
Scenprogram, Monterprogram
09:15 - 10:00
Internationella Torgets Scen, H-hallen

Skulle väldigt gärna vilja starta mässan med detta, men tror inte jag hinner. Måste förbi bloggambassadörernas rum först.
Men frågorna ligger mig varmt om hjärtat. En gång drömde jag om att bli biståndsarbetare och jag har bott många år i Afrika och Mellanöstern, som medföljande partner till en expat.
Men det kommer mer om detta senare i mässprogrammet, tror jag.
---------------------------------------------------------------------
Vårt behov av mörkerÅsa Larsson, Magnus Sundell
Åsa Larsson samtalar om vårt behov av att konfrontera det mörka och svåra ”på distans”
Scenprogram, Monterprogram
10:00 - 10:20
Se Människan, G01:02

Svenska Kyrkans Se Människan-scen brukar alltid hålla hög klass på programpunkterna, så också detta år. Jag brukar hänga där mycket på grund av det (och för att jag alltid träffar gamla bekanta, var i min ungdom väldigt aktiv i kyrkan).
Och visst är programtiteln intressant. Vill hemskt gärna höra Åsa Larsson, en av mina absoluta favoritförfattare, prata om detta.
--------------------------------------------------------------------
Det handlar om barnCaroline Engvall, Marika Palmdahl
Hundra steg från helvetet – mobilen darrar till i hennes ficka. Ett sms från honom. Samtal om barn i utsatta situationer.
Scenprogram, Monterprogram
12:00 - 12:20
Se Människan, G01:02
Se Människan fortsätter med en intressant gäst, underbara Caroline Engvall, som jag träffat på de två senaste mässorna, och som bedriver ett viktigt arbete för att stötta ungdomar som använder sex för att skada sig själva. Har du inte läst 14 år till salu och Skamfläck, så bör du göra det, speciellt om du är ung, har tonåringar, eller jobbar med dem.
-------------------------------------------------------------------
Stora LjudboksprisetUlf Elfving, Amelia Adamo, Kristina Ahlinder, Herman Lindqvist
Stora Ljudbokspriset delas ut för fjärde året och går till den bästa skönlitterära ljudboken. Priset som instiftades av skådespelaren Peter Stormare, Bokmässans ordförande Bertil Falk och synskaderörelsens bolagsgrupp delas lika mellan författaren och uppläsaren. För första gången delar även Stora Ljudbokspriset ut ett hederspris till en person eller organisation som bidragit till ljudbokens utveckling och/eller spridning. Konferencier är Ulf Elfving. Med på scenen förutom pristagare är jurymedlemmarna Amelia Adamo chefredaktör för M-magasin, Förläggareföreningens vd Kristina Ahlinder och författaren och journalisten Herman Lindqvist. Besök även Ljudboksprisets monter B 09:30. Välkommen!
Scenprogram, Monterprogram
14:00 - 14:30
Molnet, G02:16
Säger sig själv. Gillar ljudböcker, så det här vill jag se.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jan Guillou & Ann-Marie Skarp – bakom kulissernaJan Guillou, Ann-Marie Skarp
Monterprogram
Ingår i entrébiljetten.
14:15 - 14:45
B05:60
Låter intressant, presenteras så här; Ett av Boksveriges mäktigaste par. Hon är hans förläggare och första läsare. Vad händer innan boken? Men hur hinna med? frågar jag mig.
-------------------------------------------------------------
Familjeliv och relationerKaterina Janouch
Katerina Janouch berättar om sin romanserie med barnmorskan Cecilia Lund
och hennes stora familj i centrum. I årets bok Modershjärtat ryms familjeliv,
svek och förbjudna känslor, samt mörka händelser ur det förflutna.
Seminarium, Seminariekort erfordras.
15:00 - 15:20
F4
Vill gärna höra Katerina Janouch live. Men jag har faktiskt inte läst någon av hennes böcker. Ännu.
----------------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar